Cerita si Janggut dan balik raya

Situasi Satu:

Hari raya semakin hampir, tatkala itu semua pelajar sedang sibuk mencari tiket untuk pulang ke rumah. Aku tidak terkecuali. Walaupun jarak antara Melaka dan Kuala Lumpur tidak jauh, satu masalah jikalau akau tidak mendapat tiket balik. Tiket menjadi kerisauan untuk semua pelajar. Ada yang gigih membeli tiket dua minggu awal, semata-mata untuk mendapat tempat pulang ke kampung. Ada juga yang menunggu saat akhir, dek kerana Test dan Quiz yang ada tertangguh ataupun ditempatkan di saat sebelum cuti raya. Ramai kebingungan kerana desakan masa mencari tiket.

Aku sedang duduk bersandar ketika itu, masih lagi merisaukan diri dengan masalah untuk mencari tiket. Asap rokok disedut dalam, tika saat lepas berbuka puasa. Merenung, "mana nak cari tiket balik..." kerisauan. Mungkin boleh aja aku menumpang mana-mana kereta kawan ku yang masih kosong, cumanya aku terpaksa menyusun kembali jadualku agar sama dengan mereka supaya senang untuk pulang. Danny juga kerisauan, tapi kami tidaklah hilang arah. Sekadar risau, dan mencari penyelesaian.
Seperti kebiasaan memang bilikku ini menjadi tempat junior dan kawan-kawan yang lain untuk melepak dan bersembang. Sedang aku dan Danny duduk-duduk, masuk Janggut tersenyum lega. Tika itu pula, orang lain sibuk bersembang untuk balik raya. Frankie pulang ke Kuala Pilah, Shad pula menumpang temannya balik ke Putrajaya, dan yang lain juga menceritakan kemeriahan dan kesungguhan untuk pulang raya. Buat yang tiada tiket, semuanya kerisauan.

Janggut masih tersenyum mesra, dia bertanyakan kepada Danny, bilakah Dannya akan pulang ke Ipoh. Lalu, bertanyakan kepada Wak, dan Khalis. Aku mampu tersenyum lalu aku celah.

"Kau balik ni camner? happy semacam jerk" aku bertanya

"Happylah, dah boleh balik raya!" Janggut menjawab dengan nada selamba.

"waah! confident, kau balik naik apa? Kau tahu tak tiket semua dah habis?"

"Alaaa, aku tumpang member aku. Dia ajak, so balik ar sekali"

"Member kau laki ke pompuan?"

Janggut gelak sebentar

"Dengan pompuan ar! Mane ada lelaki!"

"Good for you...tahniah sebab dapat balik, aku ni pon pening gak" aku menjawab hampa

"Hehehehe, budak tu duduk dekat dengan rumah aku, boleh lah balik sekali" dengan nada berlagaknya.

Aku tersenyum bangun, lalu bingkas bangun mengambil wuduk untuk menjalani ibadah maghrib. Danny masih lagi duduk menyedut rokok. Lalu Janggut terus bercerita tentang keseronokannya untuk balik sedangkan teman-teman yang lain ada yanng kebingungan.

Situasi Dua:

Danny menyorot asap rokok lagi. Kali ini, kami baru berbuka. Mujur Suhail dapat membantu. Keretanya kosong, mujur kami boleh menumpang sama ke KL, Danny pula sudah ada tiket balik ke Ipoh. Lega sikit hati aku. Budak-budak yang lain pula ada yang sudah ada tiket dan jalan untuk pulang ke kampung. Jadi masing-masing tidak kerisauan. Aku hembus asap rokok. Berkepul-kepul kelegaan untuk pulang nanti. Kalau tidak, mahu aku tinggal keseorangan di level tanpa teman. Level aku sudah mulai kosong. Ramai yang sudah pulang minggu lepas. Al-maklumlah, kelas habis awal.

Tiba-tiba, Janggut masuk ke bilik. Mukanya sedikit mencuka. Aku biarkan aja. Dia duduk diatas kerusi itu seolah-olah orang hilang arah. Lalu bertanya

"Nanti, kau balik macamana?"

"Aku balik dengan Danny, tumpang member kitorang apsal?"

"Kau tanya member kau, ada kosong lagi tak?"

"Eik? naper pulak bukan semalam kau cakap kau balik dengan member kau ke?"

"Tader, member aku tak jadi. Aku kena cari tiket balik..."

"Pulak...kau ingat senang ke dapat tiket sekarang. Aku trylah, tapi tak Janji"

"Nanti aku update dengan kau tau"

"Oklah..."

Janggut berlalu pergi. Danny dan aku memandang antara satu sama lain.

Danny- Bukan dia bukan main beriya ke nak balik aritu? Kata balik dengan awek lah..ape lah...

Aku- A ah, entah dia tu. Tah kenapa tah tak jadik. Ada problem kot. Budak perumpuan tu barang banyak kot...

Danny- Mungkinlah jugak...tapi kereta Suhail dah penuh

Aku- Takpelah, nanti aku cakap dengan dia


Situasi Tiga:

Khalis, Aku dan Wak duduk di hujung koridor. Tika ini masih lagi cerita yang sama. Cerita balik raya. Tiba-tiba Khalis bercerita tentang Janggut yang bertukar plan saat akhir. Aku juga mencelah. Kesian jugak budak Janggut ni. Kang tak dapat balik raya lak kang. Wak tersenyum, "a ah, haritu bukan main lagi cerita nak balik. Skang cerita tak dapat balik pulak"

Janggut sampai

Aku- Haa, panjang umur apsal kau tak dapat balik ha?

Janggut- Budak tulah, janji nak balik sama tapi tak dapat.

Wak- Yelah, tapi kenapa tak dapat?

Khalis- A ah, apsal?

Janggut- Budak tu cakap, makcik dia tak jadi ambik. Nak pakai kereta buat katering lah, buat meniagalah. Nak buat camner.

Aku- Habis kau ni dapat tiket ke tak? member aku dah penuh

Janggut- Tengah cari lagi. Nanti dapat kot.

Wak- Budak pompuan tu balik camner?

Janggut- Budak tu cakap, makcik dia datang amik jugak

Khalis- Tumpang jelah!

Janggut- Cammaner nak tumpang! Makcik budak tu amek naik motor!

Kami terkesima sekejap, lalu gelak berdekah-dekah. Memang tak boleh nak bayangkan situasi macam tu!

Janggut berlalu pergi.

Imaginasi:

Wak- Cuba kau bayangkan, Janggut balik jugak dengan budak tu sekali dengan makcik dia naik motor!

Khalis- Tak susah! Janggut cukur janggut dan misai dia, duduk dalam bakul!

Wak- Bayangkan dia pakai helmet budak kecik, yang kat telinga tu besar sikit!

Aku- Confirm aku gelak! Logik ke balik KL dari Melaka naik motor? Tak kematu pulak bontot duduk atas bakul!

Khalis- Mujur dapat duduk atas bakul, buatnya duduk atas ekzos!

Wak- Tak boleh blah! sumpah!


Situasi Empat:

Janggut kembali kepada kami, Muka sedikit lega.

Aku- Camner kau balik? dah ada tiket?

Khalis- Dah, budak wing sebelah jual. Hari khamis bas kul 10

Wak- Nasik baik boleh balik! Aku bayangkan kau balik duduk dalam bakul!

Janggut mencuka. Cuba bayangkan, kalau Janggut memang balik dengan budak tu berserta makciknya. Naik motor 3 orang, dari Melaka sampai KL! Confirm aku gelak seminggu. Ni semua raya punya pasal.


p/s: buat Janggut, jangan marah dengan post ni. SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN!

Semalam 11 September


Semalam 11 september, satu tarikh yang amat menyakiti semua pihak. Menyakiti semua orang didunia. Mungkin pada mereka yang tidak mengambil peduli, tragedi hari ini pada lapan tahun lalu hanyalah suatu kejadian semata-mata. Dan pada mereka yang tidak mengambil peduli, mereka akan tetap bersatu dan bersekongkol bersetuju dengan pandangan si Amerika mengatakan bahawa itu adalah kesan dari pengganas Islam. Yang lebih baik lagi, ada juga orang Islam yang menuduh bangsanya sendiri pengganas. Siapa yang pengganas? Mana bukti yang mengatakan Islam adalah pengganas?


Tanggal 11 september ini betul-betul mengubah sejarah dunia. Dengan adanya 11 September, wujudnya perang terbaru dunia "Peperangan Memerangi Pengganas" yang didadalangi oleh si Syaitan Amerika. Demi kononnya mencari Osama Bin Laden, beliau memerangi Afghanistan, dan kononnya ingin membebaskan Afghanistan dari cengkaman pengganas Al-Qaeda, lalu beliau terus menyerang Iraq, yang kononnya ingin melepaskan Iraq dari cengkaman si kuku besi Saddam Hussein. Dan lebih lawak dan menggeli hati lagi, apabila masih ramai umat islam di luar sana masih menuduh bahawa Al-Qaeda adalah dalang. Afghanistan merdeka dari pengganas. Dan Iraq bebas dari si Kuku Besi. Hakikatnya, kesan dari peperangan itu, Amerika telah berjaya meruntuhkan pemerintahan Islam di Afghanistan, hasil emas hitam Iraq di kaut si Amerika sehingga mereka berjaya mengawal harga minyak dunia. dan Amerika masih lagi ingin menakluk dunia menunnjukkan kekuasaaannya.

Semalam 11 September, ketika bangunan WTC itu runtuh, Moral masyarakat Islam juga jatuh. Disinilah titik punca dimana umat Islam dicaci dan dicerca. Disinilah umat Islam dituduh tanpa soal bicara. Buat mereka yang berada dibarat, mereka pastinya tahu bagaimana keadaan di tahan oleh imigresen yang kononnya melabel mereka sebagai pengganas. Umat Islam digambarkan melalui barat sebagai seorang manusia yang berjubah labuh, berjanggut, berserban, memegang pedang di tangan kanan dan kepala manusia ditangan kiri. Sampai begitu sekali tanggapan mereka terhadap Islam. Hanya dengan labelan fitnah si Syaitan Amerika yang melabel Islam pengganas. Sehingga wujud satu label, "Muslim terrorist". Sedangkan didalam Islam tidak pernah menggalakkan keganasan. Dan menurut Sejarah Islam, antara pesanan yang Rasulullah S.A.W pernah sampaikan ketika ingin berperang. "
1. Jangan menebang pokok
2. Jangan meruntuhkan bangunan
3. Jangan membunuh wanita, orang tua, dan kanak-kanak
.........(dan yang lain-lain)

Banyak perkara Islam boleh tunjukkan betapa mulianya Islam dan berapa penafian terhadap signifikan Muslim Terroism itu adalah salah!

Wujud pula satu hal ISLAMOPHOBIA, didalam phobia jenis baru ini, umat ISLAM dirasakan sebagai suatu ancaman kepada masyarakat. Mereka dipulaukan, disisihkan lalu di ketepikan. Seolah-olah mereka menjadi suatu penyakit berjangkit berbahaya kalau didekati. ISLAMOPHOBIA, menyebabkan para-para imam dicemuh masyarakat dibarat, masjid-masjid dikepung, dilempar batu dan umat Islam seolah-olah hilang tampat berlindung.

Tidak habis lagi dengan ISLAMOPHOBIA, penyakit ini bukan sahaja wujud dengan mereka yang beragama selain islam! penyakit ini wujud juga diantara orang-orang Islam! Ramai orang Islam yang menuduh agama mereka sebagai pengganas dan sentimen Amerika itu benar! Ramai diantara mereka yang menyokong perjuangan Amerika memerangi negara-negara Islam! dan ramai diantara mereka yang mencemuh, tanpa memberi bantuan kepada umat-umat Islam. Semalam 11 september...

ISLAMOPHOBIA, betul-betul mengajar umat Islam berfikir dengan lebih matang dan berani. Nah bangkit Ahli Parlimen wanita Turki yang memakai hijab di parlimen kemudian dihalau, kerana tidak mahu membuka Hijabnya. Nah, di Perancis penduduk Islam di sana masih lagi berani memakai Hijab walaupun mereka dicemuh seolah-olah berpenyakit kusta. Dan lebih hebat lagi, di negara-negara yang dahulunya mencemuh Islam, pendapat mereka tentang Islam telah berubah, dimana umat Islam menunjukkan betapa lembutnya Islam betapa cantiknya Islam, lalu membuka mata kepada pencemuh dan menyebabkan mereka berfikir.

Semalam 11 September, setahun selepas kejadian itu, Green Day muncul dengan lagu mereka "wake me up when september ends" sebuah tamparan buat Amerika apabila rakyatnya langsung membantah tentang serangan terhadap negara-negara luar. Mereka seolah-olah mahu tidur ketika bulan september, untuk menutup mata dan telinga dan tidak mahu menghadapi perasaan dan saat ketika bulan september. Benar, ramai yang pergi pada 11 september. Tetapi bukan siapa dalangnya menjadi masalah, tetapi apa puncanya perlu diketahui. Rakyat Amerika tertampar dengan berita ini, Tentera-Tentera simpanan dikerah di Afghanistan dan Iraq. Kemudian tentera direkrut semata-mata mahu melepaskan tuntutan kehendak yang mahukan melihat Islam jatuh.

Pencarian 11 september tidak pernah mencapai hasil. Osama bin Laden masih bebas diluar sana. Umat Islam tidak jatuh dengan sewenang-wenangnya.

Semalam 11 September. Membuka mata dunia tentang peristiwa terulung yang menyebabkan Amerika ternganga, dan Islam tertampar. Tuntasnya, kita perlu banyak belajar melalui 11 September kerana Semalam adalah 11 September.

Semalam adalah Sejarah, Esok adalah Hadiah, dan hari ini adalah .............(anda isi, dan anda telusuri)

Mencari Arah

MANUSIA hidup dengan pelbagai arah. Dengan keadaan serba tahu, manusia sering mencari arah. Mencari hala tuju, dan kadangkala didalam pencarian arah itu yang membuatkannya tersesat. Didalam pencarian arah akan mengaitkan dengan identiti manusia. Menimbulkan ego manusia dan kadangkala membuatkan kita terleka bahawa siapa kita.

Arah menyebabkan manusia lebih tersusun dengan mencari panduan, dan tersalah arah, menyebabkan kita mencari-cari apakah arah yang sebenar. Ada juga tahu yang dia telah sesat namun dia leka dengan kesesatan. Ada yang tersesat namun berpatah balik. Tapi yang pasti arah menunjukkan siapa diri kita. Jalan mana yang kita pilih.

Kita perlu tahu, pemilihan jalan membentuk diri kita, jadi pilihlah jalan yang sebenar. Yang anda tahu mana baik-buruk, yang anda tahu mana liku dan kelok. Kerana jalan itulah yang menjadikan kita manusia.


tweet

Dan Aku Kembali Menulis

Blog ini adalah escapism aku dari dunia luar. Mungkin pendekatan aku agak berbeza dari mereka yang lain. Tapi, melalui medium ini jualah aku cuba sampaikan.

Sehaluan