Cerita si Janggut dan balik raya

Situasi Satu:

Hari raya semakin hampir, tatkala itu semua pelajar sedang sibuk mencari tiket untuk pulang ke rumah. Aku tidak terkecuali. Walaupun jarak antara Melaka dan Kuala Lumpur tidak jauh, satu masalah jikalau akau tidak mendapat tiket balik. Tiket menjadi kerisauan untuk semua pelajar. Ada yang gigih membeli tiket dua minggu awal, semata-mata untuk mendapat tempat pulang ke kampung. Ada juga yang menunggu saat akhir, dek kerana Test dan Quiz yang ada tertangguh ataupun ditempatkan di saat sebelum cuti raya. Ramai kebingungan kerana desakan masa mencari tiket.

Aku sedang duduk bersandar ketika itu, masih lagi merisaukan diri dengan masalah untuk mencari tiket. Asap rokok disedut dalam, tika saat lepas berbuka puasa. Merenung, "mana nak cari tiket balik..." kerisauan. Mungkin boleh aja aku menumpang mana-mana kereta kawan ku yang masih kosong, cumanya aku terpaksa menyusun kembali jadualku agar sama dengan mereka supaya senang untuk pulang. Danny juga kerisauan, tapi kami tidaklah hilang arah. Sekadar risau, dan mencari penyelesaian.
Seperti kebiasaan memang bilikku ini menjadi tempat junior dan kawan-kawan yang lain untuk melepak dan bersembang. Sedang aku dan Danny duduk-duduk, masuk Janggut tersenyum lega. Tika itu pula, orang lain sibuk bersembang untuk balik raya. Frankie pulang ke Kuala Pilah, Shad pula menumpang temannya balik ke Putrajaya, dan yang lain juga menceritakan kemeriahan dan kesungguhan untuk pulang raya. Buat yang tiada tiket, semuanya kerisauan.

Janggut masih tersenyum mesra, dia bertanyakan kepada Danny, bilakah Dannya akan pulang ke Ipoh. Lalu, bertanyakan kepada Wak, dan Khalis. Aku mampu tersenyum lalu aku celah.

"Kau balik ni camner? happy semacam jerk" aku bertanya

"Happylah, dah boleh balik raya!" Janggut menjawab dengan nada selamba.

"waah! confident, kau balik naik apa? Kau tahu tak tiket semua dah habis?"

"Alaaa, aku tumpang member aku. Dia ajak, so balik ar sekali"

"Member kau laki ke pompuan?"

Janggut gelak sebentar

"Dengan pompuan ar! Mane ada lelaki!"

"Good for you...tahniah sebab dapat balik, aku ni pon pening gak" aku menjawab hampa

"Hehehehe, budak tu duduk dekat dengan rumah aku, boleh lah balik sekali" dengan nada berlagaknya.

Aku tersenyum bangun, lalu bingkas bangun mengambil wuduk untuk menjalani ibadah maghrib. Danny masih lagi duduk menyedut rokok. Lalu Janggut terus bercerita tentang keseronokannya untuk balik sedangkan teman-teman yang lain ada yanng kebingungan.

Situasi Dua:

Danny menyorot asap rokok lagi. Kali ini, kami baru berbuka. Mujur Suhail dapat membantu. Keretanya kosong, mujur kami boleh menumpang sama ke KL, Danny pula sudah ada tiket balik ke Ipoh. Lega sikit hati aku. Budak-budak yang lain pula ada yang sudah ada tiket dan jalan untuk pulang ke kampung. Jadi masing-masing tidak kerisauan. Aku hembus asap rokok. Berkepul-kepul kelegaan untuk pulang nanti. Kalau tidak, mahu aku tinggal keseorangan di level tanpa teman. Level aku sudah mulai kosong. Ramai yang sudah pulang minggu lepas. Al-maklumlah, kelas habis awal.

Tiba-tiba, Janggut masuk ke bilik. Mukanya sedikit mencuka. Aku biarkan aja. Dia duduk diatas kerusi itu seolah-olah orang hilang arah. Lalu bertanya

"Nanti, kau balik macamana?"

"Aku balik dengan Danny, tumpang member kitorang apsal?"

"Kau tanya member kau, ada kosong lagi tak?"

"Eik? naper pulak bukan semalam kau cakap kau balik dengan member kau ke?"

"Tader, member aku tak jadi. Aku kena cari tiket balik..."

"Pulak...kau ingat senang ke dapat tiket sekarang. Aku trylah, tapi tak Janji"

"Nanti aku update dengan kau tau"

"Oklah..."

Janggut berlalu pergi. Danny dan aku memandang antara satu sama lain.

Danny- Bukan dia bukan main beriya ke nak balik aritu? Kata balik dengan awek lah..ape lah...

Aku- A ah, entah dia tu. Tah kenapa tah tak jadik. Ada problem kot. Budak perumpuan tu barang banyak kot...

Danny- Mungkinlah jugak...tapi kereta Suhail dah penuh

Aku- Takpelah, nanti aku cakap dengan dia


Situasi Tiga:

Khalis, Aku dan Wak duduk di hujung koridor. Tika ini masih lagi cerita yang sama. Cerita balik raya. Tiba-tiba Khalis bercerita tentang Janggut yang bertukar plan saat akhir. Aku juga mencelah. Kesian jugak budak Janggut ni. Kang tak dapat balik raya lak kang. Wak tersenyum, "a ah, haritu bukan main lagi cerita nak balik. Skang cerita tak dapat balik pulak"

Janggut sampai

Aku- Haa, panjang umur apsal kau tak dapat balik ha?

Janggut- Budak tulah, janji nak balik sama tapi tak dapat.

Wak- Yelah, tapi kenapa tak dapat?

Khalis- A ah, apsal?

Janggut- Budak tu cakap, makcik dia tak jadi ambik. Nak pakai kereta buat katering lah, buat meniagalah. Nak buat camner.

Aku- Habis kau ni dapat tiket ke tak? member aku dah penuh

Janggut- Tengah cari lagi. Nanti dapat kot.

Wak- Budak pompuan tu balik camner?

Janggut- Budak tu cakap, makcik dia datang amik jugak

Khalis- Tumpang jelah!

Janggut- Cammaner nak tumpang! Makcik budak tu amek naik motor!

Kami terkesima sekejap, lalu gelak berdekah-dekah. Memang tak boleh nak bayangkan situasi macam tu!

Janggut berlalu pergi.

Imaginasi:

Wak- Cuba kau bayangkan, Janggut balik jugak dengan budak tu sekali dengan makcik dia naik motor!

Khalis- Tak susah! Janggut cukur janggut dan misai dia, duduk dalam bakul!

Wak- Bayangkan dia pakai helmet budak kecik, yang kat telinga tu besar sikit!

Aku- Confirm aku gelak! Logik ke balik KL dari Melaka naik motor? Tak kematu pulak bontot duduk atas bakul!

Khalis- Mujur dapat duduk atas bakul, buatnya duduk atas ekzos!

Wak- Tak boleh blah! sumpah!


Situasi Empat:

Janggut kembali kepada kami, Muka sedikit lega.

Aku- Camner kau balik? dah ada tiket?

Khalis- Dah, budak wing sebelah jual. Hari khamis bas kul 10

Wak- Nasik baik boleh balik! Aku bayangkan kau balik duduk dalam bakul!

Janggut mencuka. Cuba bayangkan, kalau Janggut memang balik dengan budak tu berserta makciknya. Naik motor 3 orang, dari Melaka sampai KL! Confirm aku gelak seminggu. Ni semua raya punya pasal.


p/s: buat Janggut, jangan marah dengan post ni. SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN!

5 comments:

lolypopgurl September 16, 2009 at 3:28 PM  

cerita kita hampir sama la abang..saya pon baru dapat tiket semalam..kalau tak memang raya kat sini la jawabnya..abg blk kl kat mane?

lolypopgurl September 16, 2009 at 3:32 PM  

Selamat Hari Raya...Maaf Zahir Batin..
=)

Anonymous September 17, 2009 at 3:39 AM  

hahahahaha....
klu aku x cuti lg, cte ni mmg lg hebat drpd laughing gas...
hahahahahahahahaha......
SLAMAT HARI RAYA!!!
MAAF ZAHIR DAN BATIN!!!
-pajun-

DaNnY oCeaN September 18, 2009 at 3:37 AM  

aku suka post ko yang ni... sgt fresh.. xdala berat mcm post2 ko yang sebelum ni... dan sangat lawak bila aku baca... tahniah...

Puteri Sepi September 19, 2009 at 3:37 AM  

ala.. npe tak ckp nak balik KL? keta hari tu kosong je.. =P

ber2 je ngn ayah

huhuhuh..

selamat hari raya ye =)

Post a Comment

tweet

Dan Aku Kembali Menulis

Blog ini adalah escapism aku dari dunia luar. Mungkin pendekatan aku agak berbeza dari mereka yang lain. Tapi, melalui medium ini jualah aku cuba sampaikan.

Sehaluan